Nyelvtanulás: A nyelvérzék fejleszthető!

Szeretettel köszöntelek a Nyelvtanulás klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 3564 fő
  • Képek - 87 db
  • Videók - 193 db
  • Blogbejegyzések - 168 db
  • Fórumtémák - 24 db
  • Linkek - 92 db

Üdvözlettel,
Hátas Melinda
Nyelvtanulás klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Nyelvtanulás klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 3564 fő
  • Képek - 87 db
  • Videók - 193 db
  • Blogbejegyzések - 168 db
  • Fórumtémák - 24 db
  • Linkek - 92 db

Üdvözlettel,
Hátas Melinda
Nyelvtanulás klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Nyelvtanulás klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 3564 fő
  • Képek - 87 db
  • Videók - 193 db
  • Blogbejegyzések - 168 db
  • Fórumtémák - 24 db
  • Linkek - 92 db

Üdvözlettel,
Hátas Melinda
Nyelvtanulás klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Nyelvtanulás klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 3564 fő
  • Képek - 87 db
  • Videók - 193 db
  • Blogbejegyzések - 168 db
  • Fórumtémák - 24 db
  • Linkek - 92 db

Üdvözlettel,
Hátas Melinda
Nyelvtanulás klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

A nyelvérzék fejleszthető!

14 éve | [Törölt felhasználó] | 8 hozzászólás

Sok tanár készpénznek veszi: egyes diákoknak van nyelvérzéke, mások pedig sajnálatos módon híjával vannak ennek. Holott lehet, hogy a nyelvérzék is csupán megfelelő fejlesztés kérdése, és jól eltalált játékos foglalkozásokkal a gyerekek legtöbbjéből ki lehet hozni a jó eredményt. Dr. Páli Judit erről tartott előadást a NYESZE április 17-i konferenciáján. Tegyük fel: a diák szorgalmas, erőfeszítést tesz, nyelvórán valahogy mégsem jut sikerélményhez. Ne lenne nyelvérzéke? Dr. Páli Judit klinikai neuropszichológus szerint minden gyermek nyelvi készsége fejleszthető  – csak éppen a megfelelő eszközökkel kell élni.

Ahhoz, hogy a nyelvhasználat jól működjön, négyféle modul összehangolt működésére van szükség az agyban. Az első ezek közül a háromdimenziós tér észlelése; ide tartozik például a mozgás, a térbeli tájékozódás képessége. A második a nyelvészek vizsgálódási területe, a fonológiai kódolás modul: ez felelős a beszéd elsajátításáért és megértéséért. Egy egyszerű mesét például még képes az agyunk e modul működtetésével feldolgozni, ám egy összetettebb szöveg megértéséhez már a harmadik, a szintaktikai elemzés modul működése is szükséges. Ennek segítségével érthetünk meg bonyolultabb nyelvtani szerkezeteket, bővített mondatokkal tarkított nyelvezetet. A negyedik modul pedig a tudatelmélet vagy mentalizáció, aminek segítségével az átvitt, mögöttes jelentést érthetjük meg, például ha közmondást vagy humort hallunk. Ez a kapcsolati készség egyik nagy kommunikációs bázisa.

A nyelvtanárok sokszor tapasztalhatják – világít rá a pedagógiai szakpszichológus –, hogy a gyereknek helyes a kiejtése, jó a szókincse, a bonyolultabb nyelvtannal mégsem képes megbirkózni, nem megy neki a mondatszerkesztés, a beszédértés. Ilyenkor hol lehet a hiba? A neuropszichológusok szerint ezekben az esetekben a saját anyanyelvben nem működik elég szervezetten egy-egy modul, és ebből adódnak a problémák. Vagyis azokat a láthatatlan – főként a második-harmadik modulban rejtőző – akadályokat kell felkutatni és fejleszteni, amik miatt esetlegesen nem történik előrehaladás.

Páli Judit tanácsa szerint elsődleges, hogy a gyermek először a saját megismerő funkcióit, és anyanyelvét tudja megfelelően használni, mert ez az, amire az idegen nyelv tanulása épül. Tehát alapvető figyelmi, gondolkodási és emlékezési műveletekhez kell visszanyúlni, vagyis az agy kognitív folyamatait kell megfelelően összecsiszolni.

S mi lehet erre a legalkalmasabb eszköz? A játék. Páli Judit szerint kiválóan fejlesztenek például a Tabu vagy a barkochba típusú játékok. Ezek segítenek összecsiszolni és megerősíteni az anyanyelvi folyamatokat, s erre már tudnak épülni a nyelvi játékok és foglalkozások.

Címkék:

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

peregine nagy eva üzente 14 éve

Igen ez így van, egy jó Magyar Irodalom- és Nyelvtanár ezt meg is tudná tanítani a 9 éves gyermeknek a négyféle modul megértését, de ezt területet többször foglalkoztatni, hangoztatni a megfelelő módon,s igy a gyermek tudatában bele épül,össze tudja rakni saját maga számára hogy ő lehet okos gyermek,később pedig értelmes felnőtt lessz.

Dr. Páli Judit klinikai neuropszichológus szerint minden gyermek nyelvi készsége fejleszthető – csak éppen a megfelelő eszközökkel kell élni.

Ahhoz, hogy a nyelvhasználat jól működjön, négyféle modul összehangolt működésére van szükség az agyban.
1./ Az első ezek közül a háromdimenziós tér észlelése; ide tartozik például a mozgás, a térbeli tájékozódás képessége.
2./ A második a nyelvészek vizsgálódási területe, a fonológiai kódolás modul: ez felelős a beszéd elsajátításáért és megértéséért. Egy egyszerű mesét például még képes az agyunk e modul működtetésével feldolgozni, ám egy összetettebb szöveg megértéséhez már a
3./ harmadik, a szintaktikai elemzés modul működése is szükséges. Ennek segítségével érthetünk meg bonyolultabb nyelvtani szerkezeteket, bővített mondatokkal tarkított nyelvezetet.
4./ A negyedik modul pedig a tudatelmélet vagy mentalizáció, aminek segítségével az átvitt, mögöttes jelentést érthetjük meg, például ha közmondást vagy humort hallunk.

Erre vissza gondolva ,egy csodálatos tanárnő megtette ezt a negyedik osztályba, de az ötödik osztálynál jött egy rideg száraz tanárnő, akit ez a terület egyáltalán nem édekelte és a kisdiákok nem igazán tudtak a tudás feljődésén áthaladni

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 14 éve

De jó is lenne, ha még több szülő foglalkozna így gyemekével! A leírtakkal teljes mértékben egyetértek!

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 14 éve

Az agy kognitív folyamatait csak akkor tudjuk összecsiszolni, ha az idegrendszert megfelelően fejlesztjük. Ennek legdöntőbb lépése a mozgás.A magasíszintű anyanyelv elsajátításáért legtöbbet az anya tehet, születéstől kezdve beszélget a gyerekével, magyar mondókákat, egyszerű ritmusos dalokat énekel neki, ezek ütemére ringatja, mozgatja, együtt mozog a kicsivel. Később verset, mesét mond, majd verset, mesét olvas, igényes szókincset használ beszélgetés közben. Teszi mindezt a gyermek 12 éves koráig.
Tenni kell azért, hogy a gyermek minél több kommunikációs helyzetet ismerjen meg az anyanyelvén, kommunikácios stratégiákat birtokoljon, a beszédszándékait anyanyelvén is ki tudja fejezni. A harmadik fontos tényező, hogy a világról minél több ismeretet szerezzünk, legyünk tájékozottak anyanyelvünkön, ekkor fog a fent említett negyedik modul megfelően működni.

Válasz

Igaz! Német anyanyelvű vagyok és német iskolában kezdtem tanulni. Amikor szüleim elváltak egyik napról magyar iskolába kerültem úgy, hogy egy szór sem tudtam magyarul. Iskolaév végére már senki sem vette észre rajtam, hogy a magyar a második anyanyelvem, igaz szerencsém volt sváb tanítónőmmel, aki átsegített a nyelvi buktatókon. Mire az érettségiznem kellett már öt nyelvet beszéltem anyanyelvi szinten, de a különböző nyelvtani fogalmakat a mai napig keverem és ha számolnom kell, mindig le kell írnom, mert a kétjegyű számokkal mindig bajban vagyok és vagy magyarul, vagy németül mondom fordítva.

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 14 éve

És nemcsak tanárok szeretnek rásütni egyes diákokra olyan bélyeget, hogy nincs nyelvérzéke, hanem sok olyan diák is van, aki sajnos ezzel keres kibúvókat magának.
Maximálisan egyetértek azzal én is, hogy az anyanyelv tanításban a túlzott tudományosság dominál. Mit várjon el akkor egy nyelvtanár, ha az anyanyelven való kifejezőképesség, vagy épp helyesírás sem áll a helyzet magaslatán.

Válasz

Farkas Rozália üzente 14 éve

Az itt leírtakkal tökéletesen egyetértek.
Óriási hiba egyfelől: az anyanyelv oktatás folyamatos leépítése,
Másfelől, hogy anyanyelvi ismeretek, nyelvhasználat helyett nyelvtudományt tanítanak a gyerekeknek.
Most részletesen nem is beszélve az egyéb oktatási hiányosságokról: mindezek okozzák, hogy a gyerekek nehezebben tanulják a nyelvet is.

Válasz

Szlávi Saci üzente 14 éve

érdekes, csak annyira egybefolyik, ha paragrafusokra osztanád, olvashatóbb lenne! csak egy jó tanács :)

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 14 éve

Ó nálunk hány diákot kaszáltak el a gimnáziumban emiatt, hogy "nincs nyelvérzéke"...Pedig csak némi plusz energiát kellett volna belefektetniük a tanároknak, hogy képzavarral éljek, minden kőben ott a szobor, csak a fölösleget kell lefaragni...

Válasz

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu